berTudung Labuh dan berTudung Singkat...

Selepas turunnya ayat dari surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud "Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliah yang dahulu dan terus dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan daripada kamu, hai ‘ahl al-bait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.

maka, wanita-wanita Islam terus menutup aurat dengan sempurna sehingga tidak terdedah rambut, leher dan segala perhiasan di leher mereka. Begitulah jurang perbezaan yang besar antara wanita Islam zaman Nabi S.A.W dengan wanita Islam zaman kini.

Generasi al-Quran ini cukup unik dan dinamik. Apabila sampai sahaja perintah Allah SWT melalui al-Quran, mereka segera menyahut tanpa sebarang bantahan dan alasan.

Sebagai balasannya, Allah SWT menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat, yang pastinya di atas sifat tunduk dan patuh kepada perintah dan suruhan Allah SWT, mereka kelak akan dibalas dengan syurga yang tidak tergambar nikmatnya.

Hari ini macam-macam alasan diberi untuk melepaskan diri daripada perintah Allah SWT…

-----------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------

Sewaktu saya di dalam kuliah, rakan disebelah telah menegur, "cuba anta tgk muslimat tu..kenapa ada antara mereka yang bertudung labuh dan bertudung singkat..yang bertudung labuh Alhamdulillah,tp ana tak faham kenapa ada yang bertudung singkat,sedangkan mereka sama-sama di dalam bidang agama...apa yang menyebabkan mereka berbeza pendapat dalam cara menutup aurat??"

saya terdiam membisu mendengar persoalan yang di bangkitkan rakan seperjuangan ini,saya faham niatnya bukan untuk mengumpat tetapi sekadar meluahkan kebingungan di sudut hatinya...

hmm...benar juga persoalan yang ditimbulkannya detik hati saya....
dalam diam itu, tiba-tiba saya teringat kisah ketika saya makan di kedai bersama rakan-rakan seperjuangan yang lain beberapa hari lalu...mereka juga pernah menimbulkan persoalan yang sama,cuma ketika itu ada jawapan terhadap persoalan itu yang telah didengari sendiri oleh salah seorang rakan seperjuangan dari mulut muslimat yang bertudung singkat....

perlu juga saya sebutkan mengapa persoalan mengenai memakai tudung singkat ini timbul dikalangan kami...ini adalah kerana tudung singkat yang mereka pakai ketika itu tidak memenuhi syarat-syarat menutup aurat, iaitu melabuhkan kain tudung sehingga ke paras dada....dan yang lebih sedih ada dikalangan mereka yang memakai baju yang masih boleh dipertikaikan dalam menjaga batasan aurat....

berbalik kepada cerita tadi...
Jawapan yang telah diberikan oleh mereka yang bertudung singkat,"kami tidak mahu hipokrit,buat apa pakai tudung labuh tapi dalam hati lebih teruk daripada yang tidak bertudung..??"
Astaghfirullah! sungguh mudah! tersentak kami mendengar cerita daripada rakan seperjuangan ini...bahkan ketika kami bertanya tentang kesahihan cerita tersebut dia sendiri telah mempertahankan kebenaran cerita tersebut...!(sebenarnya kami kenal dia bukanlah seorang yang suka mereka cerita,cuma kami bertanya untuk kepastian)....
lalu salah seorang dari kalangan kami telah cuba memberi penjelasan akan hakikat perkara itu...

katanya,"memanglah benar kita tidak boleh menjamin bahawa sesorang yang bertudung labuh itu benar-benar baik,tapi sedarkah kita bahawa seorang yang bertuduh labuh itu telah menjaga dirinya dengan melaksanakan perintah ALLAH...sekurang-kurangnya,dengan bertudung labuh dan menutup aurat dengan sempurna,mereka telah memulakan langkah untuk menjadi seorang yang baik dan solehah...bolehkah kita kata seseoarang yang bertudung singkat dan tidak menutup aurat secara sempurna sebagai seorang yang baik dan solehah disisi ALLAH sedangkan dia tidak memenuhi perintah ALLAH?kita perlu sedar yang kita lakukan amalan adalah kerana ALLAH,bukan kerana manusia..jadi kita perlulah menilai kebaikan itu dari pandangan Allah, bukan pandangan manusia....bahkan kita menutup aurat kerana perintah ALLAH,bukan perintah manusia...."

Firman Allah Di Dalam KitabNYA :

"Hai anak Adam! Sesungguhnya kami turunkan ke atas kamu pakaian untuk menutup aurat dan pakaian untuk perhiasan. Dan yang paling takwa itulah yang paling baik.."(Surah al-A'af, ayat 26)

"katakanlah kepada wanita yang beriman : "hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka meutupkan kain kerudung ke dadanya,dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka,atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka(anak laki), atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara laki mereka(anak tiri),atau putera-putera saudara laki mereka(anak-anak adik beradik laki),atau putera-putera saudara perempuan mereka(anak-anak adik beradik perempuan),atau para perempuan sesama islam mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki atau para pelayan laki-laki(tua) yang tidak mempunyai keiinginan terhadap perempuan atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki agar diketauhi perhiasan yang mereka sembunyikan dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." (An-Nur : 31)

-----------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------

Di tangan seorang ayah,ada 18 biji coklat.Si ayah membenarkan anaknya makan 17 biji coklat dan sebiji lagi dimakannya.Adakah si ayah berlaku zalim terhadap anaknya dek kerana makan sebiji coklat itu?Tidak,ini tidak zalim.Seorang ayah yang menghadkan anaknya daripada makan terlampau banyak coklat takut gigi anaknya rosak dan pada masa yang sama tidak mengabaikan keperluan dirinya sendiri.Inilah adil namanya.

Itu di pihak ayah, bagaimana pula di pihak anak.Jika anak tetap memilih cokat yang dilarang oleh ayahnya, apakah perkataan yang sesuai yang patut dilabelkan kepada si anak?dengil?bodoh...?

Namun,itulah analoginya, Allah menghalalkan 17 jenis lelaki kepada seorang wanita untuk mendedahkan auratnya kepada mereka dan mengharamkan 1 jenis lelaki yakni lelaki yang bukan mahramnya. Persoalannya,kenapa kebanyakan wanita memilih jenis yang diharamkan kepadanya atau ayat yang lebih tepat,mengapa ramai wanita membaham kesemuanya?

Sabda Rasulullah, “aku telah melawati neraka dan aku dapati ramai daripada ahlinya daripada wanita.”

Allah tidak membebankan wanita dengan perkara-perkara yang berat,cukup dengan menjaga rukun Islam,jaga aurat dan taati suami,maka tertutup semua pintu neraka dan terbuka semua pintu syurga, masuklah dari mana-mana pintu yang disukai.Allah tidak suruh wanita pergi berjihad,wanita cari nafkah,wanita jadi pemimpin,itu semua tugas lelaki.Jika lelaki tunaikan itu semua pun,belum tentu dia dapat masuk syurga dari satu pintu.Belum tentu...

Berbahagialah wanita solehah yang menyenangkan hati suaminya,semoga mereka menjadi ketua bidadari di syurga kelak untuk suaminya...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...