0

Kes-Kes Melibatkan Wanita

Mangsa Rogol :





0

Kes-Kes Melibatkan Wanita

Mangsa Ragut :







0

Musafir Seorang Wanita

Hukum :

1. Wanita dilarang bermusafir kecuali bersama-sama dengan suami atau mahram. Kerana dalam hadis yang disepakati kesahihannya menyebut:

لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم

"Janganlah seorang wanita bermusafir perjalanan tiga hari kecuali kecuali bersama mahram". Direkod dalam Sahih Bukhari (no: 1036) dan Muslim (no: 1338).

Larangan ini adalah meliputi semua bentuk perjalanan yang dinamakan musafir. (Syarah Sahih Muslim oleh Nawawi 9/103).

Berdasarkan hadis ini, haram seseorang wanita keluar musafir tanpa ditemani suami atau mahram, walaupun dia keluar bersama dengan wanita-wanita muslimah lain.

Kata Imam Nawawi tentang hukum wanita bermusafir untuk selain haji wajib, seperti haji sunat, urusan perniagaan, lawatan dan lain-lain. Katanya: "Setengah ulama mengatakan harus dengan ditemani wanita-wanita yang dipercayai, seperti masalah haji Islam. Dan Jumhur mengatakan hukumnya adalah HARAM kecuali ditemani suami atau mahram. Inilah pendapat yang sahih berdasarkan hadis-hadis yang sahih". (Syarah Muslim 9/104).

2. Samada musafir tersebut ke negara Islam atau bukan, hukumnya adalah sama iaitu mesti ditemani dengan suami atau mahram. Malah, hukumnya lebih berat jika ke negara bukan Islam, kerana ancaman terhadap muslimah di sana lebih kuat dan fitnah lebih besar.

Para ulama tidak mengesyorkan orang Islam melancong ke negara kufur kecuali atas alasan keperluan mendesak. Ia bagi mengelakkan ancaman terhadap akidah, agama, dan akhlak.

3. Dalam masalah wanita bermusafir untuk mengerjakan haji, tetapi tidak ada mahram, ada pendapat yang mengharuskan jika dia bersama wanita lain yang dipercayai, dan perjalanannya dijamin selamat.

Pendapat ini dipilih dalam mazhab Syafie dan beliau menukilkan pendapat ini daripada Aisyah, Ibn Umar dan Ibn Zubair r.a. (rujuk Al-Umm 2/127)

Diriwayatkan juga Aisyah r.a. berkata, "Bukan semua wanita ada mahram". (Musannaf Ibn Abi Syaibah no: 15176).

Wallahu A'lam.
0

Pakaian Takwa




0

Wanita Amanah Lelaki

Buat kaum lelaki waspadalah jangan sesekali mendidik kaum wanita dengan mengikuti perintahnya. kerana ia mencerminkan kejahilan anda , jangan jinakkan mereka dengan emas atau harta kerana mereka akan jadi liar dan kau semakin diperbodohkan , jangan hiburkan mereka dengan kecantikan kerana mereka akan menderita dan kau akan sengsara.Maka pimpinlah mereka dengan jalan kebenaran, jalan yang diredhai Allah kerana kau akan ditanya akan tanggung jawabmu itu wahai saudaraku.Ibnu Umar r.a berkata :Bersabda Rasulullah Saw : “Kamusekalian adalah pemimpin dan kamu akan di tanya tentang mereka yg kamu pimpin .Raja yang memimpin rakyatnya dan suami pemimpin kepada keluarganya dan isteri pemimpin rumah tangga suami dan anak-anaknya.Maka kamu sekalian pemimpin dan akan bertanggung jawab atas pimpinanmu” (Riwayat Bukhari dan muslim) Benar sabda Rasulullah saw “ Sesungguhnya kemusnahan kaum lelaki itu adalah kerana mentaati wanita-wanita mereka”Selain daripada itu “Kejahilan bagi kaum lelaki ialah mentaati wanita selain daripada ibunya” Huzaifah r.a berkata ia mendengar nabi SAW bersabda ,di dalam khutbahnya “Arak adalah ibu segala maksiat , wanita adalah jala syaitan dan cinta dunia adalah kepala setiap dosa.”Rangkap yang wanita adalah jala (perangkap syaitan ) menjelaskan maksud samada syaitan telah menghiasi mereka dengan begitu menarik supaya menimbulkanrangsangan ataupun lelaki yang jahat akan memandang serta menggoda mereka dengan perantaraan mereka.Ibnu Mas’ud ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda , “Wanita adalah objek yang tersorok di mana ,apabila ia keluar syaitan akan menghias mereka untuk menggoda kaum lelaki” At-Tirmizi.Sedarlah kaum lelaki , di sini cabaran bagi anda maka jangan sesekali terbuai dengan tipu daya syaitan seperti firman Allah yang bermaksud:“Wahai orang-orang yang beriman , masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya dan janganlah kamu turuti langkah –langkah syaitan .Sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang paling nyata bagimu.Tetapi jika kamu tergelincir (dari jalan Allah) sesudah datang padamu bukti-bukti kebenaran , maka ketahuilah , bahawasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha bijaksana” (Al-Baqarah 208-209)
0

Empat Tingkap Jauhari

1.aku tahu dan orang lain juga tahu(Arena)

Tingkap ini adalah yang paling biasa. Contoh yang mudah adalah seperti jantina, bangsa, nationality, dan benda-benda kegemaran kita. Tingkap ini biasanya kecil apabila seseorang itu baru mengenali seseorang tapi akan bertambah besar lama-kelamaan.


2.aku tahu, tapi orang lain tidak tahu(Facade)

Tingkap ini pula perlulah dijaga dengan betul. Sikap dan amalan buruk sudah tentu tidak mahu didedahkan pada orang ramai. Islam juga melarang kita membuka aib sendiri, apatah lagi membuka aib orang. Walaubagaimanapun, apa-apa yang buruk dalam tetingkap ini, pada pandangan saya elok dikikis dan dibuang jauh-jauh. Ini kerana apabila ia masuk ke tetingkap Arena, buruk padahnya.


3.aku tidak tahu dan orang lain juga tidak tahu(Unknown)

Tingkap ini adalah paling selamat dan perlu diteroka untuk memahami lagi potensi dan kelemahan diri. Contoh paling mudah adalah bakat yang belum terserlah. Kita perlu meneroka dan mencuba banyak benda untuk mengetahui apa kebolehan diri. Apa-apa yang dijumpai dari tingkap ini boleh terjun kemana-mana tingkap apabila telah kita atau orang lain temui.

4.aku tidak tahu tapi orang lain tahu(Blindspot)

Tingkap ini adalah paling bahaya. Siapa yang mahu orang lain tahu tentang dirinya yang dirinya sendiri tidak tahu?Jika perkara tentang diri kita dalam Blindspot itu adalah perkara yang elok, mungkin bukan masalah yang besar. Tapi, jika perkara itu adalah, perkara yang buruk, mungkin tak berapa elok untuk kita. Oleh itu, cubalah untuk mengurangkannya seminima mungkin dengan mengambil semua pandangan dari pelbagai orang(360 degree feedback)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...